Kritik odhaluje důvod, proč se tolik akademiků zlobí na jednoho ze svých lidí
(Z Creation.com přeložil David Mašek, zvuková verze Pavel Akrman. Translation granted by Creation.com – přeloženo s povolením od Creation.com.
Zvuková verze tohoto článku
Filozof Thomas Nagel, který vážně zpochybnil materialismus ve své knize Mysl a Kosmos1 (Mind and Cosmos), je stále středem pozornosti ohnivých debat.
Na sněmu filozofů a vědců, kterého se účastnili Daniel Dennett a Richard Dawkins, se sympozium o naturalismu zvrhlo v naprostý útok proti Nagelovi, profesoru práv a filozofie na newyorkské univerzitě.
Nagelovo tvrzení, že materialistické chápání přírody je mylné, bylo pro účastníky sympozia příliš velkým soustem, jak tvrdí Andrew Ferguson, vedoucí redaktor The Weekly Standard.
Ferguson v článku zvaném „Heretik“ rozebíral, co se stalo na sympoziu a také se zamyslel nad tím, proč Nagelova kniha tolik naštvala jeho kritiky2.
Fergusonův článek je podnětné čtení, pokládá zkoumavé otázky o materialismu obecně a přitom občas s humorem rýpe do filozofů a vědců.
Nejprve nebylo Nagelovo jméno na sympoziu vůbec zmíněno, dokud Dennett neřekl, že někteří filozofové „odmítli včlenit naturalistické závěry vědy do svých filozofických myšlenek a nepřestávali si pohrávat s překonanými myšlenkami, jako jsou morálka a někdy dokonce i duše.“
Fergusonův popis scény je zábavný:
„A bylo to tu! Ten Tom Nagel, jehož Mysl a Kosmos už způsobil zmatek mezi filozofy v Anglii a Americe.“
Dennett si povzdychl při zmínce jeho jména, spíše v lítosti než v hněvu. Zdá se, že ho znechucení přešlo a nahradila to rezignace. Podíval se na stůl.
„Ano, je to tak, řekl Dennett. Okolo stolu, za zvuku bzučícího PowerPointu, jakoby všichni vydali smutný povzdech – hluboký, filozofický povzdech. Tome, ó Tome … Jak jsme jen ztratili Toma …“
Ferguson dál rozebírá, proč jsou akademici, vědci a filozofové na Nagela rozhořčeni kvůli jeho údajnému, jak to jeden nazval, „mizernému uvažování“.
Všímá si pár narážek:
„Thomas Nagel je v této věci naprosto nedůležitý,“ napsal někdo. „Je to idiot, který si sám protiřečí,“ myslí si jiný.
Ferguson je daleko otevřenější než Nagelovi kritici, ale zároveň se v následující poznámce pevně drží pravověrného evolučního pohledu:
„Nemusíte být biblický fundamentalista, kreacionista mladé země nebo nadšenec pro inteligentní plán – já nejsem ani jedno – abyste shledali Mysl a Kosmos osvěžujícím.“
Ferguson byl zaujat tím, co považuje za Nagelův vyzývavý přístup: Jeho výchozí předpoklady jsou v dnešním intelektuálním prostředí radikální:
„Pokud materialistická, neodarwinistická ortodoxie odporuje zdravému rozumu, pak je to varovné znamení proti té ortodoxii, ne proti zdravému rozumu. Pokud nás řetězec úvah vede k popírání očividného, měli bychom dvojnásobně prověřit tento řetězec úvah, a to dřív, než se vzdáme toho očividného.“
Ferguson výstižně podotýká:
„Nagelovi hákliví kritici ho obvinili z útoku na vědu, zatímco ve skutečnosti jde o útok na nevědecké použití materialismu.“
Avšak takovéto pozorování by Fergusonovi žádné přátele v táboře Dennet/Dawkins nezískalo:
„Materialismus, aplikovaný za hranicí své vlastní použitelnosti jakožto vědecké metody, je, jak Nagel podotýká, zcela očividně absurdní. Kniha Mysl a Kosmos může být chápána jako rozšířená parafráze Orwellova známého výroku: „Aby mohl člověk věřit takovýmhle věcem, musí patřit k inteligenci: žádný obyčejný člověk by takovým bláznem být nemohl.“
Z toho, co Ferguson napsal, a z námitek Darwinových obhájců z celého světa je jasné, že ať už jste členem jakékoliv evoluční smetánky – akademické, vědecké nebo filozofické – musíte stát ukázněně v lati a o ničem nepochybovat.
Odkazy a poznámky
- Nagel, T., Mind & Cosmos: Why the Materialist Neo-Darwinian Conception of Nature Is Most Certainly False, Oxford University Press, 2012.
- The Heretic. Who is Thomas Nagel and why are so many of his fellow academics condemning him?, www.weeklystandard.com/articles/heretic_707692.html, 25 March 2013.