Imaginární rozhovor mezi biblickým kreacionistou (BC) a evolucionistou (DA).
Osoby v rozhovoru jsou sice smyšlené, ale pokud jde o formu a obsah, je taková diskuse velmi častá a v podstatě již klasická. Přeloženo s povolením autora z LUTHERAN SENTINEL, DECEMBER 2001.
BC: Mohu se Vás zeptat, kde se tu podle vás vzal náš vesmír?
DA: Většina vědců má za to, že začal „velkým třeskem.“
BC: Třeskem? To zní jako výbuch. Co tedy vybuchlo?
DA: No, mnoho vědců se domnívá, že šlo o soustředění nesmírného množství energie ve velmi malém objemu.
BC: To není odpověď na mou otázku – jde totiž o to, kde se vzala ta energie?
DA: Tak to nevím, a mám za to, že to neví žádný vědec. Snad proto mnoho dalších vědců soudí, že to vybuchla „nicota“.
BC: Chcete říct, že neexistovalo prostě nic, ale že „nicota“ jakýmsi způsobem vybuchla, a z toho „nic“ vznikla celá ta závratná spousta hmoty a energie vyplňující celý vesmír? Nebyl by k vytvoření toho všeho z nicoty potřeba zázrak?
DA: Vědci se nikdy nezabývají myšlenkou něčeho nadpřirozeného. Raději nazývají „velký třesk“ singularitou – to znamená něčím, k čemu muselo dojít, ale co se sotva kdy bude opakovat vzhledem k zákonům, které dnes řídí vesmír.
BC: Ale jste si jist, že neexistuje přece jen nějaký Bůh, který stvořil vesmír?
DA: Nikoli, to se asi nedá dokázat, zda Bůh existuje či nikoli.
BC: Anglické slovo „věda“ pochází z latinského slova pro „poznání, vědění“. Nemůžete-li dokázat, a tedy vědět, zda Bůh existuje či neexistuje, pak ale nemůžete nazývat „vědou“ či „znalostí“, ani vědeckou představu, kde se s Bohem vůbec nepočítá, nebo ano?
DA: Myslím, že jsem na tohle nikdy nepomyslel.
BC: Nyní bycvh se zmínil ještě o jedné věci: ve škole jsem se učil o vědeckém zákonu, který se nazýval myslím „zákonem o zachování hmoty/energie“. Tento zákon říká, že hmotu/energii nelze ani vytvořit ani zničit. To znamená, že „velký třesk“ je z vědeckého hlediska nemožný. Věříte v něj i přesto, že odporuje vědeckému zákonu?
DA: Ano, samozřejmě.
BC: Mám další otázku: co je to „život“? Zdá se, že veškerý život zde na Zemi je založen na uhlíku; je možné, aby byl život založen na nějakém jiném prvku – snad křemíku či dusíku?
DA: Nemyslím si, že by kdy nějaký vědec byl schopen definovat „život“ či představit si život založený na jiné chemii než je té, na které je založen zde na zemi.
BC: Jak tedy začal život zde na Zemi?
DA: Myslím si, že většina vědců zastává názor, že se náhodou sešly na jednom místě všechny nutné prvky, a že život vznikl sám od sebe, spontánně, a pak se pozvolna vyvinul do všech forem, které dnes vidíme.
BC: Učil jsem se i jiný vědecký zákon, který si vybavuji jako „zákon biogeneze“. Ten říká, že život může vzniknout jedině a opět jen ze života. Celý konzervárenský průmysl je založen na tomhle zákoně. Vzniká-li život pouze ze života, nemůže vzniknout z neživé hmoty, že? Šlo tedy o zázrak?
DA: Nikoli, vědci nepřipouštějí ve svém myšlení nic nadpřirozeného, a tak to raději nazvali další singularitou, další událostí, ke které muselo dojít, ale která se patrně už nebude opakovat.
BC: A tak i když spontánní vznik života odporuje vědeckému zákonu biogeneze, Vy v něj stále věříte?
DA: Ano, věřím.
BC: Takže Vám položím další otázku: mnohokrát jste v našem rozhovoru užil termín „věřit“. Myslíte si, že Vaše víra má větší právo, aby se jí vyučovalo na školách, než jakékoli názory jiné, třeba křesťanská víra v Boha Stvořitele?
DA: Ano, jsem o tom přesvědčen, protože považuji jiné názory za náboženství, a své za vědu.
BC: Cože? Tak vy jste uznal, že výše zmíněné domněnky v souvislosti s evolucí jsou jen věroučným systémem, neboť je nikdy nikdo nedokázal, a navíc odporují široce zastávaným vědeckým zákonům – a přesto je považujete za vědecké?
Takže čtenáři, jak se postavíš ke shora uvedenému rozhovoru? Odporuje-li zmíněná věrouka ve skutečnosti vědeckým zákonům, měla by být přesto považována za vědeckou a měla by vyučovat jako věda? Nebo by se měla vyučovat jen jako další věroučný systém? Které názory považuješ za vědečtější: ty evolucionistovy nebo názory křesťana věřícího v Bibli?
(Reverend Schmugge byl pastorem ve Vadnais Heights v Minnesota. Byl jedním z organizátorů a pracoval jako první tajemník TCCSA.)