Z článku na Týden.cz
www.tyden.cz/rubriky/veda-a-technika – 28.10. 2009, 17:15, na tento článek mě upozornil Richard M. 31. 10. 2009.)
Britští vědci a učitelé jsou zděšeni čerstvým výzkumem, který provedl British Council. Většina, přesně 54 procent Britů chce, aby se ve školní výuce přírodních věd vedle evoluce učil také kreacionismus a jeho varianta „inteligentní projekt“.
Více než polovina z 973 britských respondentů souhlasila s výrokem, že „kreacionismus a takzvaný inteligentní projekt (intelligent design) by měly být vyučovány vedle evoluční teorie přímo v hodinách přírodních věd“, cituje z výzkumu deník Guardian.
British Council provedl výzkum v deseti zemích, celkem se ho zúčastnilo 11 768 dospělých. Britové v touze po alternativní výuce vzniku života dokonce předstihli o tři procenta Američany, kde je diskuse stvoření versus evoluce stále žhavá. Pro se vyslovilo třikrát více Britů než například Egypťanů.
Je snad tvůrce beránkův i Stvořitelem tvým?
Kreacionismus vychází přímo z Bible, z knihy Genesis o stvoření života Bohem. Přísní zastánci kreacionismu věří, že otcem a matkou lidského rodu jsou Adam s Evou. Obhájci „liberálnější“ alternativy kreacionismu nazývané inteligentní projekt, či plán inteligentního stvořitele uznávají jisté „přičinění“ vesmíru a přírody, ale celek podle nich musela dát dohromady ruka nějaké „vyšší intelligence“, nemusel to však být nutně Bůh.
Britská vláda podle deníku Guardian v reakci na výzkum opětovně označila kreacionismus a inteligentní projekt jako vědecky neprokázané teorie, které neodpovídají nárokům národních školních osnov. Zdůraznila ale, že mladí lidé mohou o stvoření světa dále diskutovat v rámci náboženské výchovy.
Vědci: Jsme zděšeni!
Přední vědci a školské instituce jsou z výsledků výzkumu v šoku. Guardian cituje mimo jiné emeritního profesora biologie z University College London Lewise Wolperta: „Jsem zděšen. Ukazuje to, jak nedovzdělanou máme veřejnost. Inteligentní projekt ani kreacionismus namají žádnou souvislost s vědou, je to čistě náboženský koncept. Neexistuje o nich žádný důkaz, musí zůstat mimo hodiny přírodních věd.“
Ale například Alison Ryanová z Asociace učitelů míní, že dobrý učitel, který má hodinu pod kontrolou, se nemusí nastínění kreacionismu a projektu vyšší inteligence obávat. „I učitelé přírodních věd mohou představit oba směry, které někteří lidé vyznávají, ale upozornit, že pro ně není žádný důkaz,“ dodává Ryanová.
Dodatek Pavel Kábrt:
Pro zajímavost ještě k tomuto článku přidávám statistiku uvedenou na webu Osel.cz – www.osel.cz, převzatou z National Geographic: news.nationalgeographic.com/news