rust-car

Rezavá auta a křesťanské instituce

Pavel AkrmanBible, křesťanství, náboženství Napsat komentář

Don Batten

Z creation.com přeložil Pavel Akrman – 02/2025. Translation granted by Creation.com – přeloženo s povolením od Creation.com.

rusty-grey-car

Nekontrolovaná rez se bude jen šířit.

Všichni jsme viděli auta v různých fázích rozpadu kvůli rzi. Pokud vlastníme auto a ignorujeme rez, tedy neprovádíme žádné ošetření, rozšíří se jako rakovina, a nakonec nám auto zcela zkonzumuje.

Chci tento princip vztáhnout na křesťanské instituce, jako jsou církve, biblické vysoké školy, křesťanské školy, misijní organizace atd. „Rez“ je pro tyto instituce postupná ztráta důvěry v Boží slovo, Bibli. Toto má korozivní účinek, který nakonec tyto instituce rozloží.

Zřízení církevní nebo biblické školy obvykle vyžaduje velké úsilí a osobní oběti ze strany zakladatelů. Tito mají téměř vždy silné odhodlání ctít evangelium a jeho biblické základy – tj. historii biblické spásy od Genesis až po zjevení. Přijímají autoritu Bible a jsou zcela oddáni jejímu životy zachraňujícímu poselství.

Avšak následující generace vůdců mohou toto odhodlání postupně ztratit, a „rez“ se začne v institucích šířit. To můžeme vidět všude.

„Mnohé renomované světové univerzity začínaly s čistě křesťanskými cíli, ale nyní jsou baštami hédonistického sekularismu.“

Rez „prostě přijde“

Pro rozvinutí rzi nemusíte dělat vůbec nic. Ta se jen „prostě objeví“. S křesťanskými institucemi je to podobné, protože naším „výchozím“ stavem je hřích, takže pýcha a nevěra jsou pro nás „přirozené“. Pokud provozovatelé institucí nejsou ostražití a nechají vše jen tak prostě plynout, věci se zhorší. Bezpočet křesťanských institucí začalo dobře, ale skončilo špatně. Mnohé renomované světové univerzity začínaly s čistě křesťanskými cíli, ale nyní jsou baštami hédonistického sekularismu, který je zcela proti evangeliu Ježíše Krista – jako příklad lze uvést Princeton či Harvard.

Jak dochází k takovému sejití z cesty? V teologických institucích budou jmenováni pedagogičtí pracovníci, kteří nejsou upřímně oddáni zakládajícím principům. Pro takové jmenování existují různé zdánlivě dobré důvody. Ti, kteří jmenují od začátku vědí, že osoba není plně oddána autoritě Božího slova, ale jmenování je schváleno například proto, že dotyčný má vyšší vzdělání na uznávané univerzitě, takže vysoká škola tím získá prestiž. Jiným důvodem je snadnější získání nebo udržení akreditace pro udělování titulů (často poskytované orgánem pověřeným momentální sekulární vládou). Výběrová komise si může myslet, že silná historie a kultura biblické autority na vysoké škole zaručí, že ji nově jmenovaný neoslabí. Jenže to je pošetilá úvaha. Rez právě začala působit.

john-harvard-statue

Socha reverenda Johna Harvarda

Socha reverenda Johna Harvarda, k jehož odkazu byla založena Harvardská univerzita jako instituce pro vzdělávání křesťanských pastorů. (Alain Edouard, Wikimedia Commons (CCBY-SA 3.0)

K neblahému odklonu mohou také přispět obavy z financování nebo udržení počtu studentů. Tím, že se vysoká škola nevyjádří ke zdánlivě kontroverzním otázkám si může myslet, že to může být „dobré pro všechny“ a zvýší se tím počet zápisů nebo darů. Slyšíme prohlášení jako: „Učíme se poznávat více pohledů na Genesis.“ Ačkoli to může znít jako pěkný ucelený přístup, ve skutečnosti to znamená, že „kniha Genesis neznamená to, co říká“, protože ji lze interpretovat různými způsoby. Takové výroky ukazují, že rez se úspěšně uchytila.

V souvislosti s naléháním apoštola Pavla na církev v Korintu, aby se vypořádala se svéhlavým bratrem, přirovnal vliv této osoby ke kvasu, který prorostl celým těstem: „Vaše chlouba není dobrá. Copak nevíte, že maličko kvasu celé těsto nakvasí? “ (1 Korintským 5:6).

Stejné je to s hříchem – když ho tolerujeme, šíří se a přibývá, a to jak v našem osobním životě, tak i v organizacích, ve kterých jsme zapojeni.

Ochrana před rzí vyžaduje vytrvalou péči

„S „malými liškami“ hříchu se musíme vypořádat co nejdříve; jinak nám později způsobí velké škody.“

Máme-li rez pod kontrolou, je mnohem snazší ji zvládnout. Pokud nějakou najdeme, hned ji můžeme řešit. Jestliže ale sedíme s rukama v klíně a říkáme: „je to jen trochu, nic se neděje“, pak přijde čas, kdy už na tom bude záležet hodně a bude velmi obtížné to řešit. Nyní již budou ohroženy i důležité konstrukční části automobilu – a to vše jen proto, že jsme podcenili preventivní údržbu, která by předtím nebyla tak obtížná.

Šalamounova Píseň písní 2:15 říká: „Pochytejte nám lišky, ty lišky maličké, co na vinicích nám škodí, když kvetou naše vinice.“ Mnozí bibličtí komentátoři v tom viděli duchovní význam. Vědělo se, že mladé lišky mají rády hrozny, takže pokud by si jich nikdo nevšímal, zničily by jistě celou úrodu. To se dá přirovnat k hříchu v našich životech; S „malými liškami“ hříchu se musíme vypořádat co nejdříve; Jinak nám později způsobí velké škody; Chce to „preventivní údržbu“! Je příliš pozdě začít něco dělat, když malé lišky už snědly všechny hrozny!

Zbavit se rzi může být nepříjemná práce

„Dr. Mohler vyzval akademiky, aby dodržovali závazek, který všichni podepsali, tedy že budou ctít základní principy instituce.“

Odstranit rez z auta není snadné; bez určitého odhodlání a úsilí se nám to nepodaří. Může to být špinavá, nepříjemná práce, s prachem a toxickými chemikáliemi. Čím déle jsme rez nechali působit, tím těžší bude její odstraňování.

Křesťanské instituce jsou na tom podobně. Jako příklad uvedu Jižní baptistický teologický seminář (SBTS) v Kentucky. Začátkem 90. let byl narušen modernistickým myšlením, a znamenalo to zpochybnění důvěryhodnosti (autority) Bible, což je zcela v rozporu s principy zakladatelů semináře. Biblická škola byla infikována „liberální“ teologií. Jak řekl pastor Josef Ton, vyhnaný z tehdejšího komunistického Rumunska kvůli kázání evangelia: „Liberální teologie je jen evoluce aplikovaná na Bibli a naši víru.“ 1

albert-mohler

Dr. Albert Mohler

Mnozí, kteří vstupovali do semináře s nadšením pro Boží dílo, nakonec po jeho absolvování nevěděli, v co věří, a to znamenalo, že byli pro poslání evangelia k ničemu.

Jižní baptistická církev jmenovala v roce 1993 dr. R. Alberta Mohlera Jr., aby vrátil vysokou školu zpět na její dřívější úroveň. Bylo mu pouhých 33 let, a byl to obrovský úkol. Dva roky po jeho jmenování mu fakulta vyslovila nedůvěru; za doktorem Mohlerem stáli jen čtyři. Přesto o dva roky později dr. Mohler univerzitu skutečně obnovil.2 Cesta však nebyla snadná. Dr. Mohler v podstatě vyzval akademické pracovníky, aby dodržovali závazek, který všichni podepsali, tedy že budou ctít základní principy instituce. Pokud k tomu nebyli ochotni, pak jediným čestným krokem bylo odejít.

Nyní jsou absolventi SBTS niterně zapáleni pro kázání evangelia – měl jsem tu čest v roce 2010 mluvit v církvi na venkově v Jižní Karolíně, kde byl pastorem nedávný absolvent; Jak velmi to bylo požehnané; ten sbor byl vskutku živý!

Dr. Mohler je nyní respektovaným jasným hlasem biblické víry v Americe. Byl uznáván vůdcem mezi americkými evangelikály i tak vlivnými publikacemi jako Time. Web time.com ho nazval „vládnoucím intelektuálem evangelikálního hnutí v USA“. I něco takového je možné, máte-li ucelený biblický světonázor, počínaje historickou zprávou o stvoření a Pádu v Genesis.2

Dr. Mohler řekl,

„… v pokusech oddělit Boha Stvořitele od Boha Vykupitele lze vysledovat téměř každou křesťanskou herezi v nějaké formě. Křesťanství ale stojí proti tomu. Pokud nedáme Ježíše Krista do kontextu celého příběhu o Božím stvořitelském a vykupitelském díle, od Genesis po Zjevení, pak evangelium nedává žádný smysl.“3

Máte-li rádi své auto, budete rez řešit

To vše může znít „nemilosrdně“ nebo jako „hon na čarodějnice“. Pokud ale své auto „milujete“, budete rez řešit. A pokud opravdu milujete Boha, Jeho slovo a Jeho církev, budete podobně řešit i rez, která rozleptává a kazí čisté evangelium – jinak příští generace nebudou mít svědectví evangelia.

„Pokud se církevní vedení řídí pravidlem „vše v zájmu klidu“, rez se jen rozšíří a církev tak ztratí své jasné poselství.“

Ve jménu „lásky“ a „jednoty“ se již mnoho církví a teologických škol vydalo na cestu k zapomnění. V zájmu „jednoty“ se raději nic neřekne a nevěra se množí; rez se jen šíří. Stačí jen nedělat nic. Ale pokud je postupně ničeno svědectví evangelia církve nebo školy, je to falešná láska, která se smířila s daným statusem quo. Je dobré neříct hříšníkovi, že potřebuje činit pokání k odpuštění hříchů v Ježíši? Něco takového je dost nepříjemné, takže je snadnější neříkat nic.

Když CMI oslovuje vedení církve, které nezná tu osvobozující, evangelium potvrzující povahu zprávy o stvoření, jsou často velmi opatrní a obávají se, že urazí někoho „s jiným názorem“. Tito lidé vykazují první znaky rzi a musí být rozhodně, ale přesto v lásce, upozorněni na svou nevěru a jejich potřebu pokání. Pokud se církevní vedení řídí pravidlem „vše v zájmu klidu“, rez se jen rozšíří a církev tak ztratí své jasné poselství.

Ježíš řekl,

„Vy jste sůl země. Kdyby sůl ztratila svou chuť, čím se zas osolí? Nebude už k ničemu, jen se vyhodí ven a lidé ji pošlapou.“ (Matouš 5:13)

Pojďme tedy pracovat na tom a modlit se, abychom si udrželi svou slanost – nejprve v osobním životě, a poté i v našich křesťanských institucích! CMI je k tomu nápomocna.

Odkazy a poznámky

  1. creation.com/josef-ton-evolution-and-liberal-theology
  2. You can see a documentary about the turn-around, titled Recovering a Vision, at: sbts.edu/president.
  3. Creation and Redemption: A conversation with Albert Mohler, Creation 33(1):16–18, 2011; creation.com/albert-mohler-interview.

 

Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře