unborn-babies

Nenarozené děti vědomě vnímají svět

Pavel AkrmanDůsledky evoluční ideologie Napsat komentář

Co to znamená pro potrat?

Jonathan Sarfati

Z creation.com přeložil Pavel Akrman – 07/2024. Translation granted by Creation.com – přeloženo s povolením od Creation.com.

image

Podcast

Zvuková verze tohoto článku

 

Časopis New Scientist z roku 2024 obsahoval zajímavý článek o dětech před a po narození.1 Autorkou je Claudia Passos-Ferreira, profesorka bioetiky na New York University. Ta doložila, že na některé podněty překvapivě dokážou reagovat podobně jako vědomí dospělí.

Jestliže například slyšíme opakující se zvuk „be-be-be…“, očekávali bychom, že i další zvuk bude rovněž „be“. Ale pokud se poté objeví např. „bo“, je to překvapující – jde o tzv. místní reakci „oddball“ („podivnost“). Mozek na to reaguje elektrickým signálem nazývaným vlna P300. Takovouto místní podivnou reakci mohou ve skutečnosti vyvolat dokonce i dospělí lidé, kteří spí, jsou v bezvědomí nebo v kómatu.

A pokud uslyšíme několikrát po sobě složitější vzorec, např. „be-be-be-bo“, pak budeme očekávat i tento celý vzorec. Pakliže se opět vrátí k „be-be-be-be“, jsme znovu zaskočeni – nastala tzv. „globální podivnost“. I zde mozek reaguje vlnou P300. U dospělých se reakce globální oddball objevuje pouze tehdy, jsou-li při vědomí. Používá se k testování vědomí u pacientů, kteří nemohou reagovat orálně.

Ve výzkumu, na který se Passos-Ferreira odvolává,2 neurovědci zjistili, že i novorozenci mají jak místní, tak i globální oddball. Stejně tak to platí i pro nenarozené děti ve 35. týdnu.

Tyto výsledky mají dopad na péči o děti. Např. pokud jsou při vědomí, mohou vnímat bolest, což znamená, že při některých operacích nebo těžkých porodech pociťují potřebu úlevy od bolesti.

Důsledky pro potrat

I když výše zmíněný článek považoval vědomí dítěte za novinku, není to vůbec nový objev. Ve skutečnosti stejný časopis v roce 2010 navrhl: „Nenarozené děti mohou ‚plánovat svou budoucnost‘“.3 Časopis New Scientist je v posledních několika desetiletích známý svým proti-křesťanstvím, takže nepřekvapuje, že se oba články snažily vyloučit spojení s potraty.

„U dospělých dochází k reakci mozku na globální oddball vlnami P300 pouze tehdy, jsou-li při vědomí. Na globální oddball reagovali i novorozenci a nenarozené děti ve 35. týdnu.“

Passos-Ferreira uvedla jeden nesprávný důvod: věk dítěte. Má sice pravdu v tom, že k většině potratů dochází před 35. týdnem, ale pak tvrdí, že tento výzkum do debat o potratech nepatří.

Tak to totiž není. Ve skutečnosti je známo, že mnoho politiků a aktivistů požaduje potrat z různých důvodů až do porodu, a to na náklady daňových poplatníků., politička z Virginie, navrhla zákon o potratech a se výslovně k tomuto vyjádřila na položenou otázku:

„Takže i tam kde je zřejmé, že se žena chystá k porodu, tedy má fyzické znaky blížícího se porodu, by i tehdy mohla stále požádat o potrat, kdyby se tak rozhodla? [pauza] I když se už začala otevírat?“

Kathy Tran odpověděla:

„… Podle mě by to možné bylo, ano.“4

Později sice Tran prohlásila, že se „špatně vyjádřila“, ale její slova byla jasná, a v tomto svém názoru žel není sama.

Ve skutečnosti je mnoho samozvaných bioetiků, kteří podporují jak pozdní potraty, tak i vraždy novorozenců po narození. Vycházejí z předpokladu, že porodní cesty nejsou magickým zařízením, které přeměňuje shluk buněk na dítě.5 Zastánci hnutí Pro-life z tohoto předpokladu správně vyvozují, že nenarozené děti mají stejné právo na život jako ty, které se již narodily. Takové úvahy přesvědčily i sekulární lidi, aby dali za pravdu hnutí Pro-life, např. skupina Secular Pro-Life a Nat Henthoff (1925–2017).6 Avšak mnoho tzv. „bioetiků“ vyznává opačný závěr: jestliže dovolujeme rozdrtit nenarozené děti, proč ne také novorozence, vždyť v tom není žádný rozdíl?

„I kdyby děti nebyly při vědomí, bylo by špatné je zabít. Je to ze stejného důvodu, proč je špatné zabít dospělého pacienta v narkóze. To proto, že vražda – úmyslné zabití nevinných lidí – je obecně špatná.“

Nicméně Passos-Ferreria měla také v něčem pravdu, i když ne v tom, co si myslí. Spíše v tom, že i kdyby děti nebyly při vědomí, bylo by špatné je zabít. Je to ze stejného důvodu, proč je špatné zabít dospělého pacienta pod narkózou, který nemá globální reakce oddball. To proto, že vražda – úmyslné zabití nevinných lidí – je obecně špatná. To platí jak v případě dospělého člověka, tak i nenarozeného.

Totéž platí i pro argumenty ohledně vnímání bolesti u nenarozených děti: ano, cítí ji, ale i kdyby ne, bylo by špatné je zabít. Ještě jednou, stejný argument platí pro dospělé v narkóze, kteří necítí bolest.

Závěr

Toto nové zjištění posiluje i tak již drtivé vědecké důkazy o lidskosti nenarozených. Jsou i tací, kteří připouštějí, že miminka jsou lidské bytosti, ale je jim to jedno. Tyto důkazy mohou tedy některým lidem ukázat, že nenarozené děti jsou skutečně lidské bytosti, a tudíž by měly být chráněny před vraždou.

Odkazy a poznámky

  1. Passos-Ferreria, C. Through a baby’s ears: Evidence suggesting that newborn infants perceive the world consciously has implications for their care, New Scientist 262(3495):10, 15 Jun 2024.
  2. Kupodivu necituje primární výzkum. Ale pravděpodobně je to Bayne, T. et al., Consciousness in the cradle: on the emergence of infant experience, Trends in Cognitive Science 27(12):1135–1149, Dec 2023 | DOI:10.1016/j.tics.2023.08.018
  3. Collins, N., Introspection brain networks fully formed at birth, New Scientist 208(2785):14, 6 Nov 2010 | DOI:10.1016/S0262-4079(10)62729-7.
  4. DeSanctis, A., Virginia bill would legalize abortion up to birth, nationalreview.com, 29 Jan 2019.
  5. Choice42 (“Choice For Two”, aka Laura Klassen), The magical birth canal, youtube.com, 2 Jun 2018.
  6. Hentoff, N., The Indivisible Fight for Life, AUL Forum, groups.csail.mit.edu, 19 Oct 1986.
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments