Posouzení teorie délky dne
Z creation.com přeložil Pavel Akrman – 07/2024. Translation granted by Creation.com – přeloženo s povolením od Creation.com.
Někteří lidé tvrdí, že hebrejské slovo yôm použité v Genesis 1 znamená velmi dlouhé časové období – obvykle proto, že se snaží nějak vpravit miliardy let (ať už s evolucí nebo bez ní) do časové osy biblického stvoření. Srozumitelnou kritiku tohoto tvrzení jsme již dříve uvedli v různých článcích. Široký přehled šesti dnů Genesis 1 naleznete v kapitole 2 knihy Creation Answers Book. Nyní následuje seznam jednotlivých argumentů, kterými je často obhajován yôm jako dlouhé období (eon), spolu s odpovídajícími odkazy na biblické verše a krátkými protiargumenty s odkazy na naše články.
Lidé, obhajující teorii dlouhých věků říkají, že yôm v Genesis 1 znamená dlouhé věky, protože…
Argument | Protiargument |
A. … u Pána je jeden den jako tisíc let… (2 Petr 3:8) |
|
B. … nemůžete mít dny 1–3 bez slunce (Genesis 1:1–18) |
„A to město nepotřebuje slunce ani měsíce, aby svítily v něm; nebo sláva Boží je osvěcuje, a svíce jeho jest Beránek“ (Zjevení 21:23). „A noci tam nebude, aniž budou potřebovati svíce, ani světla slunečného; neboť Pán Bůh je osvěcuje, a kralovati budou na věky věků“ (Zjevení 22:5). |
C. … aby mohl existovat život, muselo být nejprve slunce |
|
D. … Yôm v Genesis 2: 4 může znamenat (dlouhé) časové období |
„Toto jsou pokolení nebes a země, když stvořena jsou v ten den, v němž [když] Hospodin Bůh učinil zemi a nebesa“ (Genesis 2:4) [zdůraznění dodáno]. |
E. … yôm může znamenat dlouhé časové období |
„…neboť to je znamení mezi mnou a vámi po všechna vaše pokolení … šest dní se bude pracovat, ale sedmého dne je sobota, Hospodinův svatý den odpočinku … je to věčné znamení mezi mnou a syny Izraele. V šesti dnech totiž Hospodin učinil nebe i zemi“ (Exodus 31:13, 15, 17; zdůraznění přidáno. Viz také Exodus 20:8–10). |
F. … Jsme stále v sedmém dni, podle pasáže v listu Židům 4:1–11 |
|
G. …jsme stále v sedmém dni, protože u něho se neuvádí večer/ráno (Genesis 2:2–3) |
Jak již bylo uvedeno, důležitý je fakt, že v příběhu nebyl žádný osmý den. Dále, pokud 7. den nekončil, jak někteří naznačují (protože v textu není uvedeno, že končí „ránem“), pak tento den ani nezačal (protože tu není žádná zmínka o „večeru“) – viz tento článek. |
H. … Genesis 1–11 je poezie nebo alegorie, a text by neměl být chápán doslova |
|
Vědu nelze stavět nad Písmo. Věda o počátcích má být interpretována ve světle Božího slova. Bůh tvořil v šesti dnech a sedmého dne odpočinul, jak Bible opakovaně uvádí.
„Pokud však nechápeme, jak se to vše mohlo stihnout za šest dní, pak dejme tu čest Duchu svatému, který je učenější, než jsme my. Neboť víme, jak máme zacházet s Písmem, totiž tak, že to, co je psáno, říká sám Bůh. Ale protože to říká Bůh, není dobře chtít obracet Jeho Slovo směrem, kterým chceme my.“5
Odkazy a poznámky
- Tato informace je převzata z: Ashton, J. (Ed.), In Six Days, Master Books, Green Forest, AR, 2001, chapter 49, pp. 363–370: Werner Gitt, information science. Viz část “Day” with a numeral; also at creation.com/gitt6days.
- Sarfati, J., The Genesis Account: A theological, historical, and scientific commentary on Genesis 1–11, Creation Book Publishers, Powder Springs, Georgia, USA, p. 118, 2015.
- Sarfati, J., The Genesis Account, p. 282.
- Taylor, C.V., Syntax and semantics in Genesis 1, Journal of Creation 11(2):181–188, August 1997; creation.com/syntax-in-genesis-1.
- Plass, E.M., What Luther says: a practical home anthology for the active Christian, Concordia Publishing House, St. Louis, p. 93, 1959.