dotazy-odpovedi

O co šlo v tzv. „opičím“ procesu

Pavel AkrmanDotazy čtenářů Napsat komentář

Z dotazů čtenářů

V této rubrice uveřejňujeme častěji pokládané dotazy, které tudíž mohou zajímat i ostatní čtenáře. (kreacionismus.cz, 05/2025, odpovídá Pavel Akrman)

Dotaz:

„Nedávno jsem zachytil informaci (v angličtině) o jistém „opičím“ procesu v USA před mnoha lety, který měl údajně zakázat výuku evoluce na všech školách. Můžete o tom prosím uvést více podrobností?“

Tato informace je skutečně pravdivá, a shodou okolností se to stalo právě před 100 lety. Na začátku roku 1925 byl v Tennessee (a podobně i na Floridě a Oklahomě) schválen tzv. Butlerův zákon, který zakazoval na veřejných školách v Tennessee výuku evoluce člověka.1 Cílem zákona bylo zabránit takové výuce, kdy učitelé studentům říkali o postupném vývoji člověka z nižších zvířat. Tento zákon vstoupil v platnost v březnu 1925.

scopes-trial

Obr. 1

Obr. 1: Informační tabule v Daytonu, Tennessee, informující o konání procesu s Johnem T. Scopesem (zdroj: National Constitution Center)

V Daytonu v Tennessee se proto záměrně nechal obvinit ateista a středoškolský učitel John Scopes, ve snaze přivést pozornost veřejnosti a médií na tento zákon, který považoval za nesmyslný. Souhlasil tedy s tím, že bude sloužit jako „testovací případ“, jehož prostřednictvím by mohla Americká unie pro občanské svobody (American Civil Liberties Union – ACLU) zákon právnicky zpochybnit.

Soudní proces trval osm dní, a John Scopes byl nakonec 21. července shledán vinným. Nicméně rozhodnutí bylo později zrušeno z formálně-technických důvodů. Avšak odhodlání obou stran povýšit právnickou rozepři okresního formátu na celostátní debatu mezi evolucí a kreacionismem udělalo z tohoto soudního řízení celosvětovou senzaci, pro kterou se následně vžil název „Opičí proces v Tennessee“.

Podle sekularistické legendy představoval Scopesův proces velkou konfrontaci mezi „nevědomými lidmi fundamentalistického náboženství a lidmi osvícenými vědeckým pokrokem“..2

Na toto téma vznikla v roce 1955 ze strany sekularistů dokonce divadelní hra, a následně v roce 1960 i film – obojí pod názvem „Kdo seje vítr“. Cílem bylo vzbudit u veřejnosti obraz „osvíceného boje vědecky smýšlejících a progresivních lidí proti bigotním a zaostalým fundamentalistům“.

„Rozhodně tedy nejde o spor mezi „vědou a vírou“, ale o spor mezi dvěma vírami – biblickou vírou a vírou materialistů.“

Existuje však mnoho důkazů o tom, že hra i film jsou nejen nepřesné, ale také silně zavádějící.3 Historické nepřesnosti jsou podstatné, úmyslné a systematické. Křesťané, a zejména William Jennings Bryan, jsou v průběhu hry soustavně zesměšňováni, zatímco skeptici a agnostici jsou vykreslováni jako inteligentní, laskaví, a dokonce jako hrdinové.

Pokud však tvrzení evolucionistů (tedy obecně „kreacionismus je náboženství, které nemá s vědou nic společného“) prověříme logikou a skutečnou realitou, zjistíme, že je víc než pokrytecké. Kreacionisté i evolucionisté mají k dispozici stejná vědecká fakta, pouze je interpretují každý v jiném rámci. Jeden výklad je založen na ateistickém materialismu, a druhý na zjeveném Božím Slově. Rozhodně tedy nejde o spor mezi „vědou a vírou“, ale o spor mezi dvěma vírami – biblickou vírou a vírou materialistů.

Odkazy

  1. James C. Foster: Scopes Monkey Trial. Free Speech Center, July 30, 2023
  2. Wieland, Carl: Scopes Trial facts v Inherit the Wind fiction. Journal of Creation 12(3):267–269
  3. Menton, David: Inherit the Wind: an historical analysis. Creation 19(1):35–38,

 

Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře