Rorýsi o létání jenom nesní…
(Swifts Don´t Just Dream of Flying...,
Creation Matters, roč. 12, č. 3, květen – červen 2007, str. 10 Přeložil M. T.).
Rorýsi o létání jenom nesní…oni spí v letu. Věděli jste, že rorýsi, letečtí akrobati, spí na křídlech? A to není všechno – přizpůsobují tvar svých křídel tak, že se mohou otočit na pětníku. ScienceDaily shrnul článek na obálce časopisu Nature tento týden (26. dubna 2007), článek, který zkoumal „tvarování křídel“ u rorýsů – jejich schopnost měnit za letu tvar křídel.
Holandští a švédští vědci prováděli v aerodynamických tunelech testy a měřili přitom vztlak a čelní odpor pro různé tvary křídel. Dlouhá křídla se lépe hodí pro klouzavý let, křídla šípová jsou dobrá pro sekání zatáček a rychlý let. Šípová křídla také chrání ptáka před jejich zlomením. Rorýsi získávají trojnásobnou výhodu v letové obratnosti tak, že neustále přizpůsobují tvar svých křídel konkrétním podmínkám letu.
Tvarování křídel je „nejnovějším trendem v letectví“, praví se v článku. NASA experimentuje s malým letadélkem, které umí měnit tvar křídel za letu pro účely leteckých pozorování. Studenti v Nizozemí také napodobují se svým modelem letadla let rorýse. Navíc už bratři Wrightové pozorovali ptáky, aby se naučili, jak postavit křídla pro první letadlo.
V článku se též praví, že rorýsi se
ve vzduchu dokonce i páří. Přistanou na svých hnízdech,
jež jsou pro ně pouhou zastávkou v tom nejnapínavějším
okamžiku života, pouze proto, aby nakladli vejce. Jinak jsou
stále ve vzduchu – až
Naštěstí tento příběh neznečistily žádné evoluční pohádky. Nikdo se nepokusil tvrdit, že jakýsi Tyranosaurus rex se změnil v rorýse za milióny let. Něco takového by nelétalo ani s křídly, ani pomocí modliteb. Kdo naučil rorýse ten druh aerodynamiky, který obdivuje NASA? Kdo jim dal jak hardware tak software, aby mohli žít ve vzduchu téměř celý život? Kdo jim naprogramoval autopilota, který jim umožňuje spát bez postele?
Použité prameny:
1 Anonymous. “Wing morphing of the swift could inspire new aircraft designs,”
ScienceDaily (29 April 2007).