Rada Evropy má
strach z kreacionismu
Nebezpečí
kreacionismu ve vyučování
(The
dangers of creationism in education)
Rezoluce
1580 (2007)
Parlamentní
rozprava 4. října 2007 (35. zasedání), viz Dokument 11375,
zpráva Výboru pro kulturu, vědu a školství, referent: paní Brasseurová.
Text přijat Shromážděním 4. října 2007 (35. zasedání).
- Účelem
této zprávy není zpochybňování či boj proti
víře; právo na svobodu vyznání to nedovoluje. Jejím
účelem je varovat před jistými tendencemi vydávat
víru za vědu. Je třeba oddělovat víru od vědy.
Nejde o záležitost dvou protikladů. Věda a víra
musí být s to žít vedle sebe. Nejde o stavění
víry proti vědě, ale je právě třeba zabránit
víře, aby se stavěla proti vědě.
- Některým
lidem dává Stvoření (coby záležitost náboženské
víry) smysl života. Nicméně, Parlamentní
shromáždění je znepokojeno možnými negativními
dopady šíření kreacionistických myšlenek v našem
školství a důsledky pro naše demokracie. Nebudeme-li
ve střehu, kreacionismus by se mohl stát hrozbou pro
lidská práva, jež jsou klíčovou starostí Rady
Evropy.
- Kreacionismus
vycházející z popření evoluce druhů přírodním
výběrem byl dlouho téměř výhradně americkým
fenoménem. Dnes se zdá, že myšlenky kreacionismu si
nacházejí cestu do Evropy a jejich šíření zasahuje
pěkných pár členských zemí Rady Evropy.
- Nejdůležitějším
cílem dnešních kreacionistů, z nichž většina jsou
křesťané či muslimové, je vzdělávání.
Kreacionisté usilují o zajištění toho, aby jejich
myšlenky byly zahrnuty v osnovách školních
vědeckých oborů. Kreacionismus si však nemůže
činit nárok na to být vědeckým oborem.
- Kreacionisté
zpochybňují vědeckou povahu jistých složek vědění
a tvrdí, že evoluční teorie je pouze jednou
interpretací mezi mnoha. Obviňují vědce z toho, že
neposkytují dostatek důkazů, jež by prokazovaly, že
evoluční teorie je vědecky platná. Na druhé straně
vydávají své vlastní názory za vědecké. Nic
z toho neobstojí při objektivním rozboru.
- Zažíváme
vzestup myšlenkových směrů, které zpochybňují
zavedené vědomosti o přírodě, evoluci, našich
počátcích i našem místě ve vesmíru.
- Existuje
reálné riziko vážného zmatku, který vznikne
v hlavách našich dětí mezi tím, co přísluší
přesvědčením, vírám, ideálům všech druhů a
tím, co přísluší vědě. Postoj, že „všechny
věci jsou si rovny“, se může zdát přitažlivý a
tolerantní, ale ve skutečnosti je nebezpečný.
- Kreacionismus
má mnoho rozporných stránek. Myšlenka
„inteligentního plánu“, která je nejnovější,
rafinovanější verzí kreacionizmu, nepopírá jistý
stupeň evoluce. Avšak inteligentní plán prezentovaný
obratnějším způsobem se snaží vykreslit svůj
přístup jako vědecký, a v tom spočívá jeho
nebezpečnost.
- Shromáždění
opakovaně konstatovalo, že věda má zásadní význam.
Věda umožnila podstatná zlepšení života a
pracovních podmínek a je důležitým faktorem
v ekonomickém, technologickém i sociálním rozvoji.
Evoluční teorie nemá co dělat s božským zjevením,
nýbrž je stavěna na faktech.
- Kreacionizmus
tvrdí, že je založen na vědecké preciznosti. Ve
skutečnosti metody uplatňované kreacionisty jsou
trojího druhu: čistě dogmatická tvrzení; pokroucené
užití vědeckých citací, někdy ilustrované
velkolepými fotografiemi; a sázka na více či méně
slavné vědce, z nichž většina nejsou specialisté
v těchto otázkách. Těmito prostředky se
kreacionisté snaží apelovat na laiky a zasévat
pochybnosti a zmatek do jejich hlav.
- Evoluce
není prostě jen záležitostí evoluce člověka a
našich populací. Její popření by mohlo mít vážné
důsledky pro vývoj našich společností. Pokroky
v lékařském výzkumu s cílem efektivně potírat
infekční nemoci jako třeba AIDS jsou nemožné,
jsou-li popírány veškeré principy evoluce. Člověk
si nemůže plně uvědomit rizika spojená
s významným zmenšováním biodiverzity a změnou
klimatu, pokud nepochopí mechanizmy evoluce.
- Náš
moderní svět je založen na dlouhé historii, jejíž
důležitou součástí je vývoj vědy a
technologie.Vědecký přístup není však stále
ještě dobře chápán a to je důvod, proč se
vyvíjejí všechny ty formy fundamentalizmu a extrémizmu.
Úplné odmítnutí vědy je určitě jednou
z nejvážnějších hrozeb pro lidská práva i práva
občanská.
- Válka
proti evoluční teorii a jejím zastáncům má
nejčastěji kořeny v různých formách
náboženského extrémizmu, jež jsou těsně spjaty
s politickými hnutími na extrémní pravici. Kreacionistická
hnutí mají reálnou politickou moc. Skutečností je (a
projevilo se to v řadě případů), že někteří
zastánci striktního kreacionizmu jsou připraveni
nahradit demokracii teokracií.
- Všichni
čelní představitelé hlavních monoteistických
náboženství zaujali mnohem umírněnější postoj.
Například papež Benedikt XVI (stejně jako jeho
předchůdce papež Jan Pavel II) dnes chválí roli věd
v rozvoji lidstva a uznává, že evoluční teorie je
„více než pouhou hypotézou“.
- Vyučování
týkající se všech fenoménů evoluce jako základní
vědecké teorie je proto životně důležité pro
budoucnost našich společností a našich demokracií.
Z tohoto důvodu musí zaujímat ústřední místo
v osnovách, a zejména v osnovách přírodovědných
předmětů, tak dlouho, pokud (jako každá jiná
teorie) je teorie evoluční schopna obstát
v důkladném vědeckém ověřování. Evoluce je
přítomna všude, od nadměrného předepisování
antibiotik v lékařství (jež vede k výskytu
bakterií odolných vůči antibiotikům) až
k nadměrnému užívání pesticidů v zemědělství,
které vyvolává mutace u hmyzu, na který potom
pesticidy už neúčinkují.
- Rada
Evropy vyzdvihla důležitost vyučování kultury a
náboženství. Ve jménu svobody slova a individuální
víry by mohly být myšlenky kreacionizmu (jako
kterýkoli jiný teologický postoj) možná
prezentovány jako doplněk kulturní a náboženské
výuky, ale nemohou si činit nárok na to být vědeckou
disciplínou.
- Věda
poskytuje nenahraditelné školení v přesnosti
uvažování. Nesnaží se vysvětlit „proč věci
jsou“, ale pochopit, jak fungují.
- Zamyšlení
nad rostoucím vlivem kreacionistů ukazuje, že spory
mezi kreacionizmem a evolucí daleko přesahují rámec
debaty vzdělanců. Pokud nebudeme ostražití, budou
hodnoty, které jsou samotným základem Rady Evropy, pod
přímou hrozbou od kreacionistických fundamentalistů.
Patří k úloze poslanců Rady reagovat dříve, než
bude příliš pozdě.
- Parlamentní
shromáždění proto vyzývá členské státy, a
zejména jejich ministerstva školství, aby:
obhajovali a propagovali vědecké poznání;
posílili výuku základů vědy, její historie, teorie
poznání a jejích metod ruku v ruce s výukou objektivního
vědeckého poznání;
učinili vědu srozumitelnější, přitažlivější a bližší
realitám současného světa;
tvrdě potírali výuku kreacionizmu jako vědeckého oboru ve
stejném postavení s evoluční teorií a obecně bránili
přednášení kreacionistických myšlenek v jiném oboru než
v náboženství;
propagovali výuku evoluce jako základní vědecké teorie ve
školních osnovách.
- Shromáždění
vítá skutečnost, že 27 akademií věd členských
států Rady Evropy podepsalo, v červnu 2006, deklaraci
o výuce evoluce, a vyzývá ty akademie věd, které tak
ještě neučinily, aby deklaraci podepsaly.
Zpět