day-in-genesis

V Genesis 1 jde o šest doslovných dnů

Jakob Haver Stáří Země a vesmíru 36 Koment.

Jak mohou být dny v Genesis 1 doslovné, když slunce bylo stvořeno až čtvrtý den?

Jonathan Sarfati

(Z creation.com přeložil Jakob Haver – 05/2018. Translation granted by Creation.com – přeloženo s povolením od Creation.com.)

Dnes víme, že k dosažení cyklu dne a noci je zapotřebí otáčející se Země a světlo přicházející z jednoho směru. Bible nám jasně říká, že Bůh stvořil světlo prvního dne, stejně jako Zemi. Z toho můžeme odvodit, že Země se již vzhledem k tomuto stvořenému světlu otáčela v prostoru.

Bůh samozřejmě může stvořit světlo bez sekundárního zdroje. Je nám řečeno, že v novém nebi a na Zemi nebude vůbec potřeba Slunce ani Měsíc (Zj 21,23). V Genesis Bůh jen definuje den a noc v souvislosti se světlem nebo jeho nepřítomností.

„Progresivní kreacionisté“ někdy používají argument, že dny jsou ve skutečnosti dlouhá období, třebaže Bůh pro to mohl taková slova použít, pokud by to takhle skutečně mínil (viz Jak dlouhé byly dny v Genesis 1?). Stvoření Slunce až poté, co byla stvořena Země, podkopává pokusy progresivních kreacionistů o harmonizaci Bible s miliardami let. Takže musí toto učení vysvětlovat nějak jinak. Někteří tvrdí, že čtvrtého dne se ve skutečnosti stalo jen to, že se po milionech let rozplynula hustá vrstva mračen a ‘objevilo’ se slunce spolu s jinými nebeskými tělesy. Není to jen přikrášlená věda, ale jde také o špatný výklad knihy Židům. Slovo „asah“ v celé Genesis 1 znamená „dělat“ a někdy je zaměněno za ‚tvořit‘ (bara‘), např. v Genesis 1: 26-27.  Je to výraz čirého zoufalství, použít rozdílný význam pro stejné slovo ve stejné gramatické konstrukci a ve stejné pasáži, jen aby to odpovídalo ateisticko-evolučním nápadům jako je „velký třesk“. Pokud by Bůh měl na mysli výraz „objevit se“, s největší pravděpodobností by použil hebrejské slovo pro objevení se (ra’ah), jako když se třetího dne (Genesis 1: 9) „objevila“ suchá země a vody se shromáždily na jednom místě. Ověřovali jsme to u více než 20 hlavních překladů a všechny jasně učí, že slunce, měsíc a hvězdy byly stvořeny čtvrtého dne.

Důkaz, že se tu jedná o běžné dny, je tak ohromující, že dokonce i liberální hebrejští učenci připouštějí, že autor zde neměl žádný jiný záměr – zvláště když jsou slova „večer“ a „ráno“ používána od prvního dne. (Viz 2. kapitola Knihy odpovědí ohledně stvoření, a Šest dní? Opravdu!)

Jakmile byly stvořeny doplňující nosiče světla Země, byl čtvrtého dne zaveden současný systém, takže rozptýlené světlo od prvního dne již nebylo zapotřebí.

[Zajímavé je, že po dokončení tohoto článku jsem zjistil, že stejný argument v této věci použil již Calvin (viz Calvin říká: Genesis míní to, co říká). To opět svědčí o tom, že pochybovači jen opakují argumenty, které byly dávno předtím vyvráceny biblicky věřícími učenci.]

Poznámky

  1. Toto by bylo velmi významné pro pohanské světové názory, které měly tendenci uctívat Slunce jako zdroj veškerého života. Zdá se, že Bůh chtěl nadevší pochybnost ukázat, že Slunce je podružné vedle Jeho Stvořitelství jako zdroje všeho. On „nepotřebuje“ Slunce k tomu, aby stvořil život (na rozdíl od teistických evolučních přesvědčení.)
  2. Toto neobvyklé, nelogické pořadí stvoření (světlo před Sluncem) ve skutečnosti dodává na charakteristické věrohodnosti. Pokud Bible byla dotvářena pozdějšími „editory“, jak tvrdí mnozí kritici (viz Did Moses really write Genesis? – Opravdu napsal Genesis Mojžíš?), Určitě by to změnili tak, aby to odpovídalo jejich vlastnímu chápání. Astronomický fakt, že cyklus den-noc potřebuje pouze světlo plus rotaci, byl popsán relativně nedávno. Mít „den“ bez slunce by bylo pro tehdejší starověké národy obecně nepředstavitelné.

 

36
Komentujte

Please Přihlásit to comment
34 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
DanielJiří ZelinkaFotonKristův učedníkadmin Recent comment authors
  Subscribe  
Upozornit na
Daniel
Daniel

U Boha je jeden den, jako tisíc let na Zemi. Ovšem Pán v Genesis ukazuje že tvořil zemi a nebesa tu, nikoli u Něj! On žije ve třetím nebi, nikoli zde, tedy pokud je Psáno, že učinil den a noc, tak explicitně se to vztahuje k našemu časoprostoru. On si nepotřebuje činit „bydlení“, On žije ve Svém Království.

Kristův učedník
Kristův učedník

Abychom byli přesní, tak je tam i ‚tisíc let jako jeden den‘.

Foton
Foton

Kristův učedník
Áno, na tomto sa zhodneme. Zoberme si napríklad Venušu: na Venuši trvá jeden deň takmer 117 pozemských dní. Je to síce menší rozdiel, ale je.

Kristův učedník
Kristův učedník

Fotone, ano. Jsem rád, že jsme se shodli.

Foton
Foton

Kristův učedník
2. Petrov 3,8 hovorí jasne, že jeden Pánov deň, je ako 1000 našich rokov. Čiže zatiaľ, čo u Pána ubehne 1 deň, na zemi ubehne 1000 x 365.25 = 365250 dní. To na veci nič nemení.

Kristův učedník
Kristův učedník

Fotone, ale o tam neříká jednoznačné vysvětlení toho co řekl Bůh v Genesis 2,17, i když se to na to také pravděpodobně vztahuje. Máme také 2. Petrův 3,8.

Foton
Foton

Kristův učedník
Podľa mňa to Pavol vysvetlil jasne. V kapitole 7 listu Rimanom píše o zákone, prikázaní, hriechu z neposlušnosti a následnej smrti. Čiže o rovnakej téme, o akú sa jedná v Genesis kapitolách 2 až 3.

Kristův učedník
Kristův učedník

Fotone, u Pavla to jasné je, myslí to přeneseně a hodí se to i na ten případ Adama, ale není tím vyloučeno obojí, jak dilatace, tak duchovní smrt. Nevíme.

Foton
Foton

Kristův učedník.
Z kontextu toho verša to síce nie je poznať, ale vo svetle Pavlových slov, ktorý hovorí o tom istom (tj. dostal od Boha prikázanie a keď ho porušil zomrel) je jasné, o akej smrti je reč. Že nie o smrti telesnej. Adam tiež dostal prikázanie: „Z tohoto stromu nejedz!„. A porušil ho. Preto zomrel. Zomrel tak, ako popisuje Pavol.

Kristův učedník
Kristův učedník

Foton: Genesis 2,17 sa týka smrti ducha. Preto sa musíme znovuzrodiť (Ján 3,3.7). Najlepšie to vysvetľuje apoštol Pavol na sebe v liste Rimanom 7, 9-11

Pokud to Bůh myslel v Genesis 2,17 takto, tak ok, ale z kontextu toho verše to není poznat. Tam se mluví o člověku. Musí se to nějak dovozovat dalšími verši jinde, aby se to mohlo takto vykládat.

Foton
Foton

admin
Ďakujem aj ja. Som rád, že sa vám video páči. Nech sa pravda šíri čo najviac.

admin
admin

Foton – díky za pěkné video, dám na Facebook

Foton
Foton

Kristův učedník

Dále jsem uvedl zdánlivý rozpor mezi Genesis 2, 17 a Genesis 5, 5.

Genesis 2,17 sa týka smrti ducha. Preto sa musíme znovuzrodiť (Ján 3,3.7). Najlepšie to vysvetľuje apoštol Pavol na sebe v liste Rimanom 7, 9-11: „A ja som kedysi žil bez zákona, ale keď prišlo prikázanie, hriech ožil, ale ja som zomrel a ukázalo sa, že prikázanie, ktoré mi malo byť na život, to isté mi bolo na smrť. Lebo hriech dostanúc príčinu skrze prikázanie zviedol ma a skrzeň zabil.

Foton
Foton

Václav Dostál

se původně jednotná pevnina roztrhala na současné desky, mezi nimiž vznikaly trhliny

Áno. K tomu existuje jedno zaujímavé krátke video, kde je to veľmi pekne názorne ukázané.

Kristův učedník
Kristův učedník

Jestliže někdo říká, že něco trvá nějakou dobu, tak by měl uvést vzhledem k jakému pozorovateli, kde ten pozorovatel je, jakou rychlostí se pohybuje, v jaké vztažné soustavě a v jakém gravitačním poli. To se týká běžného, hmotného pozorovatele. Nevím jak dilataci času aplikovat při stvoření, ale je to ukázka fyzikálního zákonu, který stvořil Bůh. Za předpokladu že dilatace se opravdu projevuje. Je to běžný jev a Bůh si může udělat dilataci jakou chce. Dále jsem uvedl zdánlivý rozpor mezi Genesis 2, 17 a Genesis 5, 5. Pokud se budu… Číst vice »

Václav Dostál
Václav Dostál

Foton Rok je dnes dlhší o 5.25 dňa. Zapomněl jsem na odliušnou oběznou dobu Země koílem Slunce před Potopou a po ní. To je moje chyba. pro (ne)vzetí dilatace času v úvahu to ovšem nehraje roli. Země před Potopou pravděpodobně obíhala kolem Slunce po přesné kružnici, rok trval 360 pozemských dnů a den trval přesně 24 hodin. Z těchto faktů přímo „vyskakuje“ starobylá 60tková soustava. Tato soustava se zřejmě používala v předpotopní matematice, přičemž desítka nemohla být nepoužívanou hodnotou. 60tková soustava se používá dodnes. Vychýlením zemského jádra se původně jednotná… Číst vice »

Foton
Foton

jhk – vlasta
Jasné. Išlo len o to, že to nie je pár sekúnd. …..Hento predĺženie roka o ktorom píše článok, bolo spôsobené potopou.

Foton
Foton

Kristův učedník
Aj keby bola pravda to s tou dilatáciou času, tie roky by pre Adama fyzicky ubehli. Čiže všetky deje, činy, myšlienky, slová – skrátka všetko, čo sa dokáže množstvom zmestiť do obdobia 930 rokov, by sa tam zmestilo. Pretože tie roky pre Adama fyzicky ubehli. (Vrámci jeho vzťažnej sústavy.) Rozdiel by bol poznať len medzi inou vzťažnou sústavou – napríklad tou našou. Jednoducho 930 rokov bolo pre Adama skutočne 930 rokov. (Vtedy však rok trval 360 dní.)

jhk - vlasta
jhk - vlasta

To je úplně jedno, zdali se Adam dožil 930 let, nebo 900 let v přepočtu na naše léta. Je jasné – že se rotace země zpomaluje – proto i onen čas je pomalejší – ale jak říká Václav Dostál – je to tak nepatrná změna, že nestojí za úvahu.

Ok. Vemme si, že by před 4000 lety měla země okolo slunce obíhat dvojnásobnou rychlostí než dnes a od té doby by se měla zpomalovat až do dnešní doby. Mělo by to být tak? Já tomu šancí příliš mnoho nedávám.

Foton
Foton

Václav Dostál

rok je nyní delší jen o několik sekund než v době Adama

Rok je dnes dlhší o 5.25 dňa. Viď dôkaz v tunajšom článku Kalendář a starobylost knihy Genesis. Takže Adam sa dožil po prepočte na našu dĺžku roka cca 917 rokov.

Václav Dostál
Václav Dostál

Kristův učedník Citujete text týkající se věku Adama – pozemského věku, pobytu zde na Zemi – který běží čí teče stejným tempem (až na nepatrnou změnu) i pro nás teď. Všichni kreacionisté berou údaj 930 let doslovně. Tento údaj nemá nic společného s dilatací času, tj závislostí toku času na rychlosti. Rychlost oběhů Země kolem Slunce se od Afama změnila naprosto nepatrně – rok je nyní delší jen o několik sekund než v době Adama. Pár sekund vzhledem k 930 letům i vzhedem k 6000 letům je prkotina. Rychlost tohoto… Číst vice »

Kristův učedník
Kristův učedník
Kristův učedník
Kristův učedník

jhk -vlasta: – jednoduchá odpověď – pravdu měl Bůh – had pouze lhal – až se mu od huby prášilo.

No právě. Já si to taky myslím. V Genesis 5, 5 se píše:

Všech dnů, kdy Adam žil, bylo devět set třicet let, a zemřel.

To neříkám já, to je v Písmu. Buď se držíme doslovného výkladu dnů nebo ne…

jhk - vlasta
jhk - vlasta

RE: – Kristův učedník –

Jednoduchá otázka, měl pravdu Bůh v Genesis 2, 17:

„ale ze stromu poznání dobrého a zlého, z toho nejez. Neboť v den, kdy bys z něho jedl, jistě zemřeš.“

nebo měl pravdu had v Genesis 3, 14?

„Had ženě řekl: Jistě nezemřete,“

– jednoduchá odpověď – pravdu měl Bůh – had pouze lhal – až se mu od huby prášilo.

jhk - vlasta
jhk - vlasta

RE: – Kristův učedník – Když to vezmu selským rozumem, tak Bůh není podřízen času, čas je podřízen Bohu a Bůh si může čas zpomalit nebo zrychlit, jak bude chtít. Jak by také mohl vyslyšet naráz spoustu lidí a řídit běh světa. – ale proč ne? Samozřejmě je Bůh svojí existencí mimo čas – proto pro Něj čas není omezujícím faktorem a může s ním nějak operovat – ale nemyslím si, že by Bůh musel nutně operovat s něčím, co má „svůj čas“. Noeho potopa přišla v pravý čas –… Číst vice »

Jiří Zelinka
Jiří Zelinka

Ještě dodatek k předchozímu:
Pokud apoštol mluví už zase o třech subjektech, přestože bychom jakoby neměli teď ducha mít, pak je to proto, že duch je po obrácení a znovuzrození dočasně „provizorně“ znovu vybudován vírou – ta je nyní tady na Zemi jediným přímým spojením s Bohem. Byli jsme zapečetěni Duchem svatým pro budoucí život s Ním. Dostali jsme „závdavek“, v našem nitru nyní přebývá ten „vnitřní člověk“, vedle toho starého, jen tělesného. Ten vnitřní „má v nás růsti“ a ten tělesný se má „menšiti“.

Jiří Zelinka
Jiří Zelinka

Kristův učedník: Jednoduchá otázka, měl pravdu Bůh v Genesis 2, 17, když řekl Neboť v den, kdy bys z něho jedl, jistě zemřeš Řekl bych, že je to hodně zjednodušující otázka. Pokud chápeme člověka jako ateisté, jen jako tělo a max. ještě i duši, pak možná mohou vzniknout podobné dohady. Ale my víme, že člověk je tvořen TŘEMI rozměry – duch, duše a tělo. „Sám Bůh pokoje nechť vás cele posvětí a zachová vašeho ducha, duši i tělo bez úrazu a poskvrny do příchodu našeho Pána Ježíše Krista“ (1Tes 5,23)… Číst vice »

Kristův učedník
Kristův učedník

Děkuji panu Dostálovi za doplňující a jistě přínosné materiály. Je to ale hodně obsáhlé, tak jsem to zatím jen přelétl a nenašel jsem nic, co by se nějak zásadně týkalo mých příspěvků.

Kristův učedník
Kristův učedník

jhk – vlasta, čas není relativní? To je odvážené tvrzení. To by znamenalo, že Einsteinova teorie relativity, která byla prý ověřena experimentálně je jenom konspirační teorie. To máte něčím podložené? Když to vezmu selským rozumem, tak Bůh není podřízen času, čas je podřízen Bohu a Bůh si může čas zpomalit nebo zrychlit, jak bude chtít. Jak by také mohl vyslyšet naráz spoustu lidí a řídit běh světa. Domnívám se, že den může trvat 24 hodin z pohledu Božího, ale může to být z pohledu pozemského třeba tísíce let, což ještě… Číst vice »

Foton
Foton

Samozrejme, v Genesis prvej kapitole sú myslené doslovné dni. Dôvodom je, že sú popisované ako striedanie svetla a tmy. …..Stvorenie svetla ktorým sa dni merajú, je popísané vo verši 3. Zaujímavý je výraz: „A Boh riekol: Nech je svetlo! A bolo svetlo.“ Nie je tam napísané „Boh stvoril svetlo“. Čiže dá sa predpokladať, že svetlo existovalo už predtým, ale nesvietilo ešte na Zem (nebolo ho vidno na Zemi). Podľa môjho názoru sa vo verši 3 jedná o svetlo Slnka. A to buď, že Slnko začalo vtedy svietiť; alebo (čomu sa… Číst vice »

Václav Dostál
Václav Dostál
jhk - vlasta
jhk - vlasta

RE: – Kristův učedník Tato jedna věc ať vám není skryta, milovaní, že jeden den je u Pána jako tisíc let a ‚tisíc let jako jeden den‘. Čas je relativní. – já osobně zatím zůstávám u toho, že ten verš je řečen k té situaci, kdy si někteří mysleli, že Kristus už nepřijde. Proto tu ap. Petr dal jasně najevo, že Bůh nevnímá (nežije svou existencí) čas jako my lidé – proto tu připodobnil toto vnímání k letům a naznačil, že i kdyby uběhlo tisíc let – je to u… Číst vice »

Kristův učedník
Kristův učedník

Doslovné dny, taky si myslím. Jenom jestli to není myšleno z Boží perspektivy. Jak se píše ve 2. Petrově 3,8:

Tato jedna věc ať vám není skryta, milovaní, že jeden den je u Pána jako tisíc let a ‚tisíc let jako jeden den‘.

Čas je relativní.

Hospodin Bůh člověka varoval, že jistě zemře v den kdyby pojedl ze stromu poznání dobrého a zlého. Adam žil 930 let jeho vnímání času. To by ukazovalo spíš na dny stvoření viděné z časoprostoru Božího.

admin
admin

Václav Dostál
Článek J. Sarfatiho jsem pro jeho stručnost nepředpokládal za vhodný pro zdejší publikování

Jen poznámka na vysvětlenou – na tento článek totiž odkazuje v jiných souvislostech článek další („vzpoura proti darwinismu“ od J. Hartnetta), a ten vyjde teprve 2. června, tak aby „budoucí odkaz“ byl již zveřejněn o něco dříve. 🙂

jhk - vlasta
jhk - vlasta

Ad1 – přesně tak. Stvoření dle Bible se tak vymyká tomu „tradičnímu“ lidskému chápání – že to s tímto chápáním dohromady nejde dát. Pokud ano – vzejde z toho většinou paskvil. Ad2 – naprosto souhlasím – tím jsou vyvrácené veškeré námitky typu – autor psal dobově – či snad opisoval od Sumerů – apod. Není většího omylu. Autor psal jasně – srozumitelně – a věcně. Autor nemusel vymýšlet co má psát – velmi dobře věděl, co má psát a jak. Nemusel nahlížet do tehdejších „spisů“ – aby si musel něco… Číst vice »

Václav Dostál
Václav Dostál

Článek J. Sarfatiho jsem pro jeho stručnost nepředpokládal za vhodný pro zdejší publikování. Když se zde nyní přece jen objevil, dovoluji si jej doplnit: Ve svém textu „Něco a nic“ (http://vaclavdostal.8u.cz/neco_a_nic.htm), v její „První části – Světlo z vakua“ píši: „Velmi často se světlo považuje jako vyzařované z nějakého zdroje, tedy jako druhotné. Tato úvaha předpokládá, že bez světelného zdroje nemůže světlo existovat. Takové pojetí lze rozšířit na celé elektromagnetické (EM) záření, protože světlo je jeho částí.“ „Ukazuje se, že nutnost existence (světleného) zdroje pro existenci světla není správná. EM… Číst vice »