Jeden z možných vesmírů

Napsal Ing. Pavel Mareš

Člověk skeptického založení je zvyklý věřit jen tomu, na co si může sáhnout, co může změřit, zvážit, co lze vědecky popsat a empiricky ověřit. Vychází přitom z předpokladu, že náš vesmír, naše časoprostorové kontinuum, je jedinou objektivně existující realitou, a co do ní nezapadá, co se vymyká známým přírodním zákonům, patří do říše pohádek. Několik prostých otázek však samozřejmost takového předpokladu přinejmenším silně zpochybní:

1) Proč by zrovna náš vesmír měl být ten jediný možný? Víte snad o nějakém fyzikálním či matematickém zákonu, který jiné vesmíry vylučuje?

2) Pokud by jiný vesmír než náš existoval, musí být nutně stejný jako ten náš? Nedá se snad v matematice stejně dobře jako prostor třírozměrný modelovat prostor řekněme o 27 rozměrech nebo obecně n-rozměrný?

3) Pokud jakýkoli jiný vesmír existuje, musí být z toho našeho viditelný nebo jinak empiricky prokazatelný?

Zkusme si to ilustrovat na geometrickém modelu. Sešlápneme svůj třírozměrný vesmír do placky, kde si vystačíme se dvěma rozměry, a zabydlíme ho, pro jednoduchost, pouze modrými trojúhelníky, schopnými však logicky uvažovat a komunikovat. Modrý skeptik, říkejme mu třeba Tazrut, tvrdí, že jiný než modrý vesmír a jiné bytosti než trojúhelníkové neexistují, nikdo je přece neviděl.

Jeden z možných vesmírů_1.jpg

Naproti tomu Machukil oponuje, že teoreticky mohou klidně existovat i jiné roviny s jinými bytostmi, třeba s červenými kroužky nebo zelenými čtverci. Vidět je nemůžeme, protože paralelní roviny se nikde neprotínají a co je mimo naši rovinu, je pro nás neviditelné. Kdo z těch dvou má pravdu? Náš obrázek prozrazuje, že nepochybně Machukil, i když to Tazrutovi bohužel dokázat nijak nemůže.

Jeden z možných vesmírů_2.jpg

Zkusme si dál představit, že jednu z rovin nakloníme, takže už nejsou rovnoběžné. Protnou se v nějaké přímce, která leží současně v obou rovinách. Modré trojúhelníky žasnou, protože najednou vidí bytosti sobě zcela nepodobné: červené kruhy! (Jim se sice budou jevit jako úsečky, ale protože z každého úhlu pohledu vypadají stejně dlouhé, vyvodí si snadno, že to musí být projekce kruhů.)

Jeden z možných vesmírů_3.jpg

Hle - nadpřirozený úkaz, zázrak! Ovšem pouze z jejich hlediska; viděno z našeho třírozměrného vesmíru, o žádný zázrak nejde. Co oni vnímají jako porušení zákonů své modré přírody, v našem světě je naprosto normální.

Vraťme se teď tedy zpátky do své důvěrně známé reality. Co když se náš třírozměrný vesmír třeba jen na chvíli protne s nějakým jiným, zcela odlišným? Nebudeme to také vnímat jako zázrak? Zázrak ovšem rovněž pouze z našeho pohledu, omezeného obzorem našeho vesmíru. Z hlediska rozšířeného o další rozměr může být například chůze po vodě, procházení zavřenými dveřmi, panenské početí, ba i vzkříšení mrtvého něčím docela přirozeným.

Jak zdravému rozumu ledaco napovídá, žijeme patrně nikoli v jediném myslitelném, nýbrž v jednom z (nekonečně mnoha?) možných vesmírů. Některým šťastlivcům se občas otevře prchavý průhled do tzv. „nadpřirozena“ - do vesmíru paralelního; to jsou ty zázraky, které se vymykají naší pozemské geometrii a fyzice. Biologickou smrt pak ve vícerozměrném modelu můžeme nahlížet jako pouhý přechod do jiné vrstvy existence… třeba do takové, jíž někteří říkají „gehenna“ (česky „peklo“), anebo „nebe“, které si ovšem nesmíme plést s oblohou jako svého času sovětský kosmonaut Gagarin. („Na nebi jsem byl, ale Boha jsem tam neviděl,“ prohlásil prý po přistání z oběžné dráhy kolem Země.)*

Promyslíme-li naznačené úvahy nezaujatě a bez předsudků, začne se možná nejednomu skeptikovi i ta s oblibou zlehčovaná bible jevit jinak než jako překonaná snůška báchorek...

*Poznámka Pavla Kábrta:
Tato historka s Jurijem Gagarinem, ať už je pravdivá či není, má ještě svoje pokračování. V Bibli čteme Kristův výrok z kázání na hoře: "Ti, kteří mají čisté srdce, uvidí Boha". A tak prý jedna holčička z USA, když si přečetla Gagarinův výrok, že byl na nebi a Boha nikde neviděl, mu napsala: "A pane Gagarine, máte čisté srdce? Jen takoví uvidí Boha!"

Myslím, že tahle historka dobře zapadá do úvahy Pavla Mareše, třeba tak, že je to právě ono čisté srdce, které umožňuje vidět i ty další rozměry našeho života či vesmíru.

PřílohaVelikost
Jeden z možných vesmírů.doc48.5 KB

pro George

Přeji pěkný den,

Vaše: "IP adresu v hlavicce e-mailu muzes mit jakou sama zrovna chces. A to i tak abys obesla logy na Gateway nebo oklamala administratora (s pomoci SSL pri nepouziti SMTP), coz ale myslim v praxi nevyuzijes." - Ano, způsobů je hodně a bohužel je i dost způsobů, jak podobné "ochrany" prolomit.

Vaše: "Pokud chces komunikovat [filtered word]ne, tak jeden z tech uplne nejprimitivnejsich zpusobu je pichnout se z notebooku k free Wi-Fi (samozrejme pokazde k jine), hahaha." - Ano, ale tam by byla potřeba obrovská mobilita, protože budete-li využívat jen wifinu v okruhu Vašeho domova, tak je to stejně k ničemu a k vytypování lokality a následnému podrobnějšímu zaměření to stačí.
Navíc, kdybych se chtěla domovské oblasti vyhnout, tak bych se svou kápí, tolika PC zavěšenými na kose a sedící v nějakém tom Burger Kingovi či McDonaldovi s free wifinou, byla dost nápadná.
A ani bych si, při kontaktu s nějakým tím opravdu odporným náboženským fanatikem, nemohla pořádně a nahlas zanadávat, protože jsou tam děti. Smile

Ale s pokračujícím vývojem (za těch cca 10 let, co sleduju fanatické weby) v oblasti internetového připojení (jako např. WI-FI apod.) a také satelitní komunikace, už mám, nějaký ten pátek, rozpracován nápad s takovou malou pojízdnou pracovnou v luxusním caravanu. No, a pak, v nějakém tom větším státě, nastávají velké možnosti.

Vaše: "Ale jelikoz uz jsem dlouho v "duchodu", tak myslim ze i kdybys to chtela rozepsat podrobneji, asi uz bych si netroufnul nekomu radit." - Už dlouho vím, jakožto Smrt velmistryně šachu - fuj - taková skromnost Smile, že na každý tah, je i protitah, takže zásada je, že PC a ochrana se musí koupit [filtered word]ně či na jiné jméno nebo firmu (znám někoho, kdo dojel na to, že si takové PC koupil na svou firmu - a pak se divil), může se používat !výhradně! na takovouto komunikaci, nesmí v něm být žádné jiné údaje a nesmí být ani s žádným jiným počítačem, ve kterém by snad údaje byly, propojen.
Takže, až Vás stejně nějak dostanou, tak ho prostě jen vyhodíte, koupíte nový a jede se dál.

Aby nedošlo k omylu, já nejsem IT expertka (i když i Smrt občas něco pochytí) a byť jsem nezávislá, tak protože mám velmi dobré a doložené výsledky, mohu (pokud chci) požádat o radu a pomoc, které se mi dostane.

No, od "Jednoho z možných vesmírů", jsme zabloudili dost daleko - zase jen do toho jednoho jediného existujícího (dokázaného) a do jeho stálých problémů.

Hezký Nový rok 2011.

Tedy, pokud máte Nový rok již od 1.1. a pokud máte teprve 2011. Cool

DEATH333

IP adresu v hlavicce e-mailu muzes mit jakou sama zrovna chces. A to i tak abys obesla logy na Gateway nebo oklamala administratora (s pomoci SSL pri nepouziti SMTP), coz ale myslim v praxi nevyuzijes.

Pokud chces komunikovat [filtered word]ne, tak jeden z tech uplne nejprimitivnejsich zpusobu je pichnout se z notebooku k free Wi-Fi (samozrejme pokazde k jine), hahaha. Big smile A [filtered word]izer je samozrejme pomerne k nicemu, stejne jako vetsina utilit (i tech pro "[filtered word]ni" e-mailovou komunikaci).

Ty dva pocitace - krome hodne nostalgickych vzpominek (hlavne ted o svatcich) to ve me priznavam vyvolalo jistou davku zvedavosti a zajmu.. toho se uz ostatne nikdy v zivote nezbavim. Ale jelikoz uz jsem dlouho v "duchodu", tak myslim ze i kdybys to chtela rozepsat podrobneji, asi uz bych si netroufnul nekomu radit. Deset let je deset let. Puzzled

který ?

pro George

Přeji pěkný den,

Vaše: "Ja mam takove hodne matne a rozmazane tuseni, ze jsi dost mozna nekdo ze "starych casu" (rozmezi 2000-2001 i driv) a mozna by se mi vybavil i nekdo trochu konkretnejsi kdybych se hodne snazil (nahodou napr. na "Mikulasske party" jsi nikdy nebyla? Smile" - Nikdy jsem nebyla na žádné "Mikulášské párty" a zcela jistě Vás neznám. Ale ze "starých časů", a to velmi "starých" opravdu jsem. Smile

Vaše: "jen naznacuju, ze dost mozna mame spolecneho vic nez se na prvni pohled zda a trochu me v tom utvrdilo i tech 8 (ci kolik) pocitacu v praci a par dalsich veci co jsi tu napsala. Smile" - No, nevím co bychom mohli mít společného - jsem jen Smrt a Vy jste hrozně inteligentní, takže - fakt nevím. Psala jsem osm počítačů v pracovně a nikoli v "práci". Ještě nedávno jich bylo deset, ale dva nevydržely kyberútok od "nehodných jinak smýšlejících".

Vaše: "nedoslo mi ted asi tak uplne jak presne souvisi otazka IP adresy s pripadnou komunikaci pres e-mail, tedy vyjma toho ze bych nejakou IP mel v hlavicce. Smile" - Podle obojího lze kohokoli, kdo není jištěn podobně jako Smrt ([filtered word]izer na ty skutečně nebezpečné nestačí), kdekoli najít a identifikovat. Proto nepotřebuji a většinou nemusím používat [filtered word]izer a raději nemám žádnou skutečně "vlastní" adresu, a to pro žádný stát. To sem ale nepatří, takže to není třeba dále komentovat a rozvádět.

Vaše: "Jinak preju pekne svatky nejen Tobe, ale i vsem ostatnim diskutujicim." - Smrt to sice neslaví, ale přesto díky za přání. I Vám tedy Smrt přeje vše pěkné, ale nejen na svátky, ale napořád.

pro Trituruss

Přeji pěkný den,

Vaše: "To se mýlíte." - Pokud se Smrt mýlí, tak se Vám tedy omlouvá.

Vycházela jsem však pouze z Vašich reakcí na mojí zamítavou odpověď (ohledně emailové korespodence), kde se Vám hrubě nelíbilo, že si vůbec dovoluji pochybovat o Vašich zcela čestných úmyslech, které jste ještě navíc dokladoval svým "čestným slovem".
Moje vysvětlení, že jakési internetové prohlášení kohokoli, není pro Smrt dostatečné, jste nijak nepřijal (Vaše: "dětinskou hru na schovávanou" či "Není to trochu paranoidní?") a z Vašeho dalšího komentáře, k podobné žádosti Georga, kde jste opět shledal vnitřní potřebu se k tomuto tématu vyjádřit:
"já jí nabýzel svůj a byla velmi nedůvěřívá = kdo ví, jestli nejsi zuřivý islamista zneužívající ženy ... jako dokaž, že ne ..." - Smrti připadalo, že s tím asi nějaký osobní problém máte.

Takže, ať už s tím problém máte či ne a Smrt se mýlila, tak Vám, stejně jako předtím Georgovi, sděluji, že to není nic osobního a ani nijak jinak proti Vám zaměřeno, ale je to má běžná praxe. A opět, velice děkuji za pochopení.

Vaše: "Ano,původcem této teorie nebyl Darwin,tato koncepce má svůj původ u antických řeckých materialistických filosofů jako byli :Anaximandros z Milétu (610-547př.n.l.),..." - Ano, už z dob a děl Anaximandrosových a jeho následovníků, jsou tyto zcela nepřehlédnutelné zákonitosti oficiálně dochovány, ale těchto děl je bohužel velmi málo, protože skoro všechna podobná díla byla zničena (některá jsou možná jen ukrývána) zastánci smyšlenek "bohů".

Nicméně, to se u Anaximandrose, kterého Smrt pokládá za jednoho z posledních skutečně vědoucích (a z mála těch), jehož dílo se alespoň trochu zachovalo (oficiálně), který zaznamenával nejpůvodnější vědomosti (existence starších není oficiální), jež byly ještě daleko starší než smyšlenky "bohů", netýká jen evoluce, ale i bezmezna (nekonečna) kosmu, gravitace, oběhu hvězd, složení slunce a mnoha dalších vědomostí.

Jinak Vám velice děkuji za vložení odkazu:
http://archiv.neviditelnypes.lidovky.cz/clanky/2002/05/22115_13_0_0.html

Pokud by si někdo myslel, že Smrt má podobné názory, což samozřejmě není přesné, protože Smrt se do žádné lidské škatulky zařadit moc nedá, tak pro zpřesnění toho, co si Smrt opravdu myslí, stačí toto vynásobit nekonečnem a pak možná - ale jen možná - zahlédnete alespoň stín toho, co si skutečně myslím. Cool

Vaše: "Ateistický humanismus se od dob francouzské revoluce snažil být alternativou vůči křesťanskému pojetí člověka a světa." - Tady se mýlíte, protože hmumanismus bez "bohů" byl na světě již dávno před nějakým křesťanstvím.
Ano, byl skoro vyvrácen náboženstvím (a nejen křesťanským), ale znovu se objevil, protože původní vědomosti a myšlenky jsou trvalé (vždyť i to křesťanství některé přijalo za vlastní) a tak teď ho někteří, kdož si počítají až svět od letopočtu "0", zaznamenávají (v Evropě) až od dob francouzské revoluce.

Obrázek uživatele Nosotonda

Triturus

Pasteur musel své pokusy neustále opakovat, protože se zdálo, že nikdo není schopen rozpoznat jejich význam. Poslední, kdo uznali vědeckou hodnotu Pasteurových experimentů, byli docenti ze Sorbonny, členové Pařížské akademie věd. Pro tyto učence znamenalo přijetí Pasteurových tvrzení nutnost vystoupit druhý den za katedru a přiznat, že je třeba mnohé změnit. Stranou šla hrdost, sláva peníze. Problém působení mikrobů, který je problémem objektivním, vědeckým, se pro ně stal problémem životním. Co museli udělat uvedení učenci, aby dokázali uznat hodnotu zkušeností, které byly nezvratné i pro laiky? Musela v nich být poctivost, mravní důstojnost a vášeň pro objektivní pravdu, které nemohly vzniknout ze dne na den, musely být výsledkem dlouhodobé výchovy, a právě morálky.
Je nevyvratitelné, že kreacionisti jsou ve stejné situaci proti tomu, co se dnes označuje jako "věda", neboť ta ideologicky a mocí ovládá bezbožeckou společnost, tak jako byl kdysi Louis Pasteur vůči tehdejším vědečníkům.
Zvláště když tomu, co se dnes říká věda je jen primitivní pokus nahradit Boha a jeho stvořitelské dílo neempirickými nepodarky, vycházejícími z nesprávné interpretace empirického poznání.

Nemůže býti pro filosofii nepříznivější doby nad tu, kdy je na jedné straně hanebné zneužívána jako státní účel, na druhé straně jako výdělečný prostředek. Což nelze nic namítat proti zásadě „Primum vivere, deinde philosophari“? (napřed žít, potom filosofovat) Pánové chtějí žít a to žít z filosofie. /A. Schopenhauer
Tak jaký směr filosofie zastává soudružka D.? Není to právě ta filosofie, na jejíž pravé cíle poukazuje Arthur?

Jinak samozřejmě přeji vše nejlepší i jinověrcům. Neboť jejich víra nám může být často příkladem, i když v nauce a v představách Boha Otce všemohoucího, stvořitele nebe a země, všeho viditelného i neviditelného se lišíme.

A kde je ta zmínka o svatém Augustýnovi, jako jednoho ze zdrojů proticírkevního učení o evoluci? A nenapsal to ještě před svým obrácením?
Jinak svatého Augustýna si neprávem přivlastnili přívrženci predestinace...

Na druhé straně nechápu, proč zde dáváš tolik odkazů? Četl jsem jen jeden a nechápu, proč ve sváteční den uvádíš povídání pana Hořejšího, které není jak říkáme ani ryba ani rak. A který se odvolává na nepodařené pokusy smířit ateismus s vírou T. de Chardina a jehož učení navzdory odsouzení svatého officia jako bludné, nyní jako obtížně vyléčitelná nemoc infikovalo i Vatikán?

Nosotonda
................................................................................................................ Lepší jest muž trpělivý než silný; a kdo panuje nad myslí svou, lepší jest než ten, kterýž dobývá města /Kniha Přísloví/

Nosotonda

Tak me Nosotondo napadlo, ze mozna prave v tom ze jste tu vesmes ponekud starsi (tedy myslim kreacionisty) nebude jeden z hlavnich problemu. Ja sice pamatuju bolsevika taky, hlavne lampionove pruvody a to jak jsem byl v zajmu vetsiny hned v prvni tride odeslan do tridy vyrovnavaci, nicmene me to zdaleka nestacilo tak deformovat jako tebe, Hosta, PK atd.

A dost mozna prave i odsud se bere ta potreba spojovat myslenku evoluce za kazdou cenu s "politikou". Kdyz cloveka nekdo do neceho nuti, aby to prijal jako holy fakt bez moznosti udelat si na vec vlastni nazor (a predevsim aby o tom moc nepremyslel), muze to na nem nepochybne zanechat jiste nasledky.

Samozrejme znam i mladsi stoupence kreacionismu, ale prave u nich se "prekvapive" zminky tohoto charakteru prilis nevyskytuji, tedy pokud je neopakuji po vas starsich. Smile

Obrázek uživatele Nosotonda

George

Zdravím a obdivuji, že po mém dost příkrém diskusním příspěvku, odpovídáš s takovým klidem. Nicméně nemohu souhlasit s tím, že nelze soudit výsledky práce podle toho, zda již filosofové nebo teologové jsou mrtvi nebo dosud neživu.
O evoluci vím díky agresivnímu masírování z dob bolševika a ze studia populárních článků víc než dost.

Rád bych touto cestou poděkoval všem diskutujícím, jejichž poznatky a "filosofické" úvahy (byť by v mnohém filosofii neznávají, překrucují nebo přímo zatracují) za poskytnutou rozsáhlou oblast k přemýšlení. A to bez ohledu na to, na jaké straně a na jaké úrovní diskusní příspěvky byly.
Z diskutujících se poněkud vymyká názory osůbka, odpovídající jejímu nicku, tedy Death. Nicméně i její nepovedená hra na Maximální negaci mne inspirovala v mnohém k apologii křesťanství. Podobně jako před 30 léty, co jsem jako obrácený ateista musel především před sebou obhájit svůj zásadní životní krok - skok do neznáma. Ne však od poznání k víře, ale k poznání vědou i vírou!
Na závěr bych chtěl poděkovat redaktoru těchto stránek Pavlu Kábrtovi, excelentnímu odborníku na probíraná témata a popřát mu jménem většiny z nás mnoho štěstí a Božího požehnání při příležitosti dnešní slavnosti narození Ježíše Krista. A v novém roce statečnost a pokoru při nerovném boji proti nevědeckým teoriím, které ovládají mocensky a ideologicky nejen "vědecké prostředí", ale mají negativní až tragický vliv na konzumní materialismus všeho obyvatelstva. Díky Pavle!

Nosotonda
................................................................................................................ Lepší jest muž trpělivý než silný; a kdo panuje nad myslí svou, lepší jest než ten, kterýž dobývá města /Kniha Přísloví/

Humanismus a křesťanství, ateistický humanismus

http://cs.wikipedia.org/wiki/Humanismus

http://cs.christiantoday.com/article/svetsky-humanismus-je-stejne-naboze...

http://www.teologicketexty.cz/casopis/2007-2/Humanismus-a-krestanstvi.html

http://www.reformace.cz/Zapas_o_dusi/26/zodc2604.phtml

http://zod.reformace.cz/tri-domy-cislo-93

http://www.teologicketexty.cz/casopis/1997-6/Svetovy-etos-nebo-sekularni...

http://kspce.blog.cz/0709/tri-domy-hybnymi-silami-soucasneho-sveta-vsak-...

http://archiv.neviditelnypes.lidovky.cz/clanky/2002/05/22115_13_0_0.html

http://www.lidovky.cz/tomas-halik-ateistou-0rw-/ln_noviny.asp?c=A101016_...

http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/vaclav-horejsi.php?itemid=11046

http://www.kojot.name/829755-bozi-blud-recenze-a-uvaha.php

Ateistický humanismus se od dob francouzské revoluce snažil být alternativou vůči křesťanskému pojetí člověka a světa. Ateistický humanismus zastává názor, že člověk „je sám sobě cílem, jediným strůjcem a tvůrcem své historie“. Jiná forma současného ateismu slibuje osvobodit člověka prostřednictvím hospodářského a sociálního osvobození, k čemuž prý „stojí v cestě náboženství už svou povahou, neboť odvrací člověka od budování společnosti tím, že ho pozdvihuje k naději na budoucí a neskutečný život“.

Augustin - jeden z prvních evolucionistů

Ano,původcem této teorie nebyl Darwin,tato koncepce má svůj původ u antických řeckých materialistických filosofů jako byli :Anaximandros z Milétu (610-547př.n.l.),Anaxagorás (500-428př.n.l.),Empedokles( 496-430př.n.l.),Sokrates (469-399př.n.l.),Hipokrates (460-377př.n.l.)a Aristoteles ze Stageiry(384-322př.n.l.).Filozof Epikúros (341–270 př. n. l.) prý věřil, že ‚bohové jsou příliš vzdáleni, než aby na vás mohli jakkoli působit‘. Domníval se, že člověk je dílem přírody, že je pravděpodobně výsledkem ABIOGENEZE a přirozeného výběru nejzdatnějšího. Možná máte pocit, že podobné názory rozšířené v dnešní době nejsou vůbec ničím novým.Všichni tito pochybovali že by člověk byl stvořen bohy a jeho původ hledali v přírodě,když si všímali podobností se zvířaty.Pohádku o SAMOPLOZENÍ hmoty působením Slunce na mořské bahno formuloval právě Anaximandros z Milétu.
Později se tato myšlenka občas objevila díky antickým klasikům i ve středověku.Názor, že došlo k nějaké podobě samoplození, lze sledovat staletí do minulosti. V 17. století n. l. zastávali tuto teorii dokonce uznávaní vědci, mezi nimi Francis Bacon a William Harvey.Teprve pak s ní přišel Lamarck.Také Darwinův dědeček Erasmus Darwin byl známý svými evolučními spekulacemi.Navíc vzhledem k osvícenectví a všeobecné touze se vymanit z okovů náboženství měl Ch.Darwin velmi usnadněnou práci a připravenou půdu."Zásluha" však byla neprávem byla přiznána Charlesovi,i když o podobné myšlence v té době přemýšlel i Thomas Huxley.
V 19. století jí zasadil zdánlivě smrtelnou ránu Louis Pasteur a jiní vědci, kteří experimentálně dokazovali, že život může vzniknout jen ze života již existujícího. Evoluční teorie však musí naproti tomu předpokládat, že mikroorganismy v pravěku vznikly nějakým způsobem samovolně z neživé hmoty.

Customize This